APROPOS kommunikation ApS er godkendt og certificeret af Arbejdstilsynet og Danmarks Akkrediteringsinstitution som udbyder af den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Find svar på dit spørgsmål

Du vil her på siden kunne finde de hyppigst stillede spørgsmål og svar vedrørende arbejdsmiljø. 

Vores ønske er at gøre det let for dig at finde svaret. 

Vi opdaterer løbende siden, så 

 

Er du i tvivl om det mindste er du naturligvis altid velkommen til at kontakte os. 

 


 

Spørgsmål og svar vedrørende ARBEJDSMILJØORGANISATION

 

Arbejdsgiveren skal sørge for, at medlemmerne af arbejdsmiljøorganisationen har gennemført en obligatorisk arbejdsmiljøuddannelse inden 3 måneder efter valget eller udpegningen af den pågældende. Vores åbne arbejdsmiljøuddannelser er for både medarbejdere (AMR) og ledere (AL/AML). 

Find din arbejdsmiljøuddannelse her.

Der gives ikke VEU-godtgørelse eller befordringstilskud til den lovpligtige eller supplerende arbejdsmiljøuddannelse og ej heller godtgørelse for løntab.

Arbejdsgiveren skal til medlemmerne af arbejdsmiljøorganisationen tilbyde supplerende arbejdsmiljøuddannelse svarende til 2 dages varighed i det første funktionsår efter valg/udpegning. Uddannelsen skal tilbydes og kunne være påbegyndt inden for de første 9 måneder efter den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelses afslutning. Læs mere om vores supplerende arbejdsmiljøuddannelse her
 

Alle udgifter i forbindelse med medarbejderes deltagelse i den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse skal dækkes af arbejdsgiveren.

Hvis du har en uddannelse fra før 1. april 1991, skal man gennemføre en ny uddannelse. Beviset er dermed ikke gyldigt længere. 

 

Den praktiske opgave (også kaldet hjemmeopgaven) er en obligatorisk del af arbejdsmiljøuddannelsen og den tid, der går til løsning af opgaven, ligger uden for de 22 timer som den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse er fastsat til.

Tiden til hjemmeopgaven, er udover kursustiden på 22 timer
Det vil altså sige, at virksomheden skal sørge for den tid, som medgår til opgaveløsningen, og da du skal bruge den fornødne tid, som bør være 3 - 6 timer afhængig af opgavens art. 

Kursusdeltagere skal gennemføre en praktisk opgave, som kobler kursets indhold med den enkelte kursusdeltagers arbejde i arbejdsmiljøorganisationen (AMO).

Den praktiske opgave, kan for eksempel løses på arbejdspladsen, i samarbejde mellem deltageren og arbejdsmiljøorganisationen. Opgaven skal være relevant og aktuel for arbejdsmiljøorganisationens arbejde i virksomheden.

Hvis hjemmeopgaven ikke er løst, er kurset ikke gennemført og deltageren får ikke udleveret et kursusbevis. 

Hvis du mister dit kursusbevis, fra den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse, vil vi naturligvis gerne være behjælpelige med at udstede et erstatningsbevis. Det kræver dog, som minimum, at man ved, hvornår man var på kursus - gerne årstal, og kursussted. Hvis vi i vores systemer kan se at du har deltaget og løst en obligatorisk hjemmeopgave kan vi eftersende et erstatningsbevis. Prisen for at genfremsende et bevis er kr. 250 ekskl. moms. 

JA! 

Vi kan nu tilbyde en fleksibelt og digital løsning til dig som ønsker at gennemføre arbejdsmiljøuddannelsen på engelsk. 

Den netbaserede arbejdsmiljøuddannelse tilbyder vi nu som en fuld online løsning. 

Du kan læse mere om vores netbaserede/online arbejdsmiljøuddannelse på engelsk her

 

In english
 

YES!

We can now offer a flexible and digital solution for those of you who wish to complete the occupational health and safety training in English.

We are now providing the web-based occupational health and safety training as a full online solution.

You can learn more about our web-based/online occupational health and safety training in English here.

Alle virksomheder skal holde en årlig arbejdsmiljødrøftelse, hvor det kommende års samarbejde om arbejdsmiljø skal tilrettelægges, og hvor det seneste års samarbejde tages op.

Formålet med en arbejdsmiljødrøftelse er at sikre, at der tages hensyn til de ansattes opfattelse af arbejdsmiljøet og at der træffes foranstaltninger til at forbedre det, hvis det er nødvendigt.

Arbejdsmiljødrøftelsen kan omfatte en række forskellige emner, herunder:

  • Forhold, der påvirker arbejdsmiljøet, såsom fysiske forhold, psykiske belastninger og sociale forhold
  • Risici for arbejdsmiljøet og foranstaltninger til at eliminere eller reducere dem
  • Muligheder for at forbedre arbejdsmiljøet, f.eks. ved at ændre arbejdsprocesser eller indkøbe nyt udstyr
  • Kommunikation og samarbejde mellem arbejdsgiveren og de ansatte om arbejdsmiljørelaterede spørgsmål

Arbejdsmiljødrøftelsen kan finde sted på forskellige måder, f.eks. ved møder mellem arbejdsgiveren og de ansatte eller ved hjælp af en særlig form for samarbejdsorgan, såsom en arbejdsmiljøgruppe. Formålet er at sikre, at alle parter har mulighed for at komme med deres input og bidrage til at forbedre arbejdsmiljøet.

 

Ønsker du at have styr på din årlige arbejdsmiljødrøftelse digitalt? Så er vores nye digitale system AMORG lige noget for dig. Her kan du få et overblik over jeres drøftelse, oprette et årshjul og have styr på jeres mødereferater. 

Læs mere om AMORG her.




Tilmelding til nyhedsbrev