God mødefacilitering handler om at skabe en struktur, der gør mødet produktivt, engagerende og målrettet. Det betyder at definere klare mål for mødet, sikre at alle deltagere får mulighed for at bidrage, og at tiden bliver brugt effektivt. En god facilitator er neutral, hjælper med at styre diskussionerne og sikrer, at alle kommer til orde.
For at facilitere et effektivt møde eller workshop, er det vigtigt at:
Opfølgning: Lav en opsummering af de beslutninger, der er truffet, og de opgaver, der skal udføres.
Alt for mange møder og workshops er rodede, kedelige, frustrerende og/eller uproduktive. Én af de mest almindelige grunde til det er, at nogle deltagere bidrager rigtig meget til mødet/workshoppen, mens andre bidrager meget lidt. Den gode nyhed er, at det er ret nemt at lave om på.
På kurset får du viden og værktøjer, du kan bruge til at facilitere effektive møder og workshops, hvor alle deltagere bidrager aktivt. At facilitere betyder ‘at gøre noget, der som udgangspunkt er svært, nemt’. Din vigtigste opgave som facilitator er netop at gøre det så nemt som muligt for deltagerne i et møde eller en workshop, at bidrage så meget som muligt til at nå målet med mødet eller workshoppen.
Formålet med kurset er at give dig viden og konkrete værktøjer, du kan bruge til at lykkes med det i praksis. Hvis du er ny i rollen som facilitator, giver kurset dig et solidt afsæt for at komme i gang med at facilitere alle mulige og umulige former for møder og workshops. Hvis du allerede er en erfaren facilitator, giver kurset dig ny inspiration og nye værktøjer, du kan bruge i dit arbejde.
Workshoppen er meget praktisk.
Der er en kort teoretisk indramning af nogle grundlæggende præmisser og principper for facilitering af møder og workshops. Men det meste af tiden bruger vi på at prøve konkrete værktøjer i praksis og arbejde med, hvordan deltagerne på kurset kan bruge dem i deres eget arbejde. Det er ‘erfaringsbaseret læring’, fordi det er den bedste og korteste vej til at blive en god - eller endnu bedre - facilitator. Du kan altid sætte dykke mere ned i de teoretiske aspekter efter kurset, men det er slet ikke nødvendigt for at bruge værktøjerne i praksis. .
For at sikre, at møderne er interaktive og produktive, bør facilitatoren bruge teknikker som brainstormingsessioner, gruppearbejde eller anvende digitale værktøjer som online afstemninger eller mindmaps.
Det er også vigtigt at sikre, at alle deltagere bliver inddraget og engageret i diskussionerne.
Vi har samlet vigtig viden omkring facilitering af møder og workshops. Klik på nedenstående sektioner og bliv klogere på emnet.
Effektive møder kræver en god struktur og klart definerede mål. Læs om, hvordan du kan forberede og facilitere møder, der virkelig gør en forskel.
Workshops er en fantastisk måde at engagere medarbejdere og få dem til at bidrage med idéer og løsninger. Få indsigt i de bedste faciliteringsteknikker, der fremmer kreativitet og produktivitet.
En god facilitator skal være i stand til at håndtere konflikter eller uenigheder, der opstår under møder. Læs om de mest effektive teknikker til at styre vanskelige situationer med diplomati.
Fra whiteboards til digitale samarbejdsværktøjer: Der findes mange værktøjer, der kan hjælpe med at strukturere møder og workshops. Find ud af, hvilke værktøjer der passer bedst til dit behov.
Vi har samlet nogle af de mest stillede spørgsmål vedrørende arbejdsmiljøorganisation og besvaret dem – Se dem her
Finder du ikke svar på dit spørgsmål, så er du naturligvis altid velkommen til at kontakte os!
Har du spørgsmål, eller brug for hjælp? Vi står klar til at hjælpe dig med at finde relevatnte kurser som netop passer til jeres virksomhed!
Et trygt arbejdsmiljø er en god investering. Vi er eksperter inden for arbejdsmiljø og har fokus på at skabe en sund og sikker arbejdsplads for dig og dine medarbejdere.