Som arbejdsgiver skal du sørge for, at der bliver afholdt valg af det nødvendige antal arbejdsmiljørepræsentanter. Du kommer frem til det nødvendige antal i samarbejde med de ansatte ud fra nærhedsprincippet. Du har dog ikke noget med selve valghandlingen at gøre.
Arbejdsmiljørepræsentanten vælges af og blandt de ansatte på virksomheden. Arbejdsgiveren, virksomhedsledere og arbejdsledere kan ikke vælges som arbejdsmiljørepræsentant.
Det er normalt reglerne om valg af tillidsrepræsentant på det pågældende eller tilsvarende overenskomstområde, der gælder for, hvem der kan vælges som arbejdsmiljørepræsentant. Tillidsrepræsentantreglerne indeholder typisk særlige bestemmelser om anciennitet, kvalifikationer mv.
En ansat kan vælges som arbejdsmiljørepræsentant, uanset om den pågældende er medlem af en faglig organisation eller ej. Samme person kan varetage hvervet som arbejdsmiljørepræsentant og som tillidsrepræsentant. Arbejdsmiljørepræsentanten kan ikke “væltes” af kollegerne. De to valg skal foregå hver for sig.
Arbejdsmiljørepræsentanten vælges af de ansatte i det område, som arbejdsmiljøgruppen dækker. Hvis der kun skal vælges én repræsentant, vælges denne af alle de ansatte i virksomheden.
Alle ansatte har ret til at være med til at vælge, også lærlinge, deltidsansatte, løstansatte, afløsere, vikarer og praktikanter. Ansatte på kontor- og administrationsområdet samt butiksansatte, der er beskæftiget mindre end 10 timer om ugen, har dog ikke valgret.
Arbejdsgiveren, virksomhedsledere og arbejdsledere må ikke deltage i valget.
Arbejdsmiljørepræsentanten vælges for 2 år. Du og de ansatte kan indgå en aftale om, at der for fremtidige valg gælder en længere valgperiode, dog højst 4 år. Uanset længden af valgperioden kan der ske genvalg.
Hvis arbejdsmiljørepræsentantens beskæftigelse ophører i det område, hvor den pågældende er valgt til at varetage opgaver, slutter hvervet som arbejdsmiljørepræsentant, selvom de 2 år endnu ikke er gået. Herefter har de ansatte i det pågældende område ret og pligt til at vælge en ny arbejdsmiljørepræsentant. Der er også ret og pligt til at vælge en ny arbejdsmiljørepræsentant, hvis den aktuelle arbejdsmiljørepræsentant forlader virksomheden.
Arbejdsmiljørepræsentanten kan ikke forlade hvervet i valgperioden. Sker det alligevel, har de ansatte ikke ret til at vælge en ny arbejdsmiljørepræsentant. Der kan dog altid vælges en ny, hvis arbejdsgiveren og de ansatte er enige om det.
Der kan også vælges en ny arbejdsmiljørepræsentant, hvis den hidtidige arbejdsmiljørepræsentant er fraværende fra virksomheden på grund af fx orlov eller sygdom, der forventes eller er planlagt at vare mindst 4 måneder. Det er relevant i de tilfælde, hvor den fraværende arbejdsmiljørepræsentant var virksomhedens eneste, eller hvor I, ud fra nærhedsprincippet, vurderer, at der fortsat er behov for samme antal arbejdsmiljørepræsentanter. Den nye arbejdsmiljørepræsentant vælges for den resterende del af valgperioden eller for en ny valgperiode.
Hvis arbejdsmiljørepræsentanten er fraværende i en kortere periode, har du som arbejdsgiver pligt til at samarbejde med de øvrige ansatte under arbejdsmiljørepræsentantens fravær, og de ansatte har også pligt til at samarbejde med dig.
Det er afgørende, at de ansatte vælger en eller flere arbejdsmiljørepræsentanter, for at arbejdet i arbejdsmiljøorganisationens (AMO) kan fungere efter hensigten. Det er vigtigt, at de ansatte er motiverede, involverer sig og opfylder deres forpligtelse til at deltage.
Som arbejdsgiver skal du derfor gøre en stor og løbende indsats for at få de ansatte til at deltage i det organiserede arbejdsmiljøarbejde og dermed vælge arbejdsmiljørepræsentant.
Det er ikke nok, at du henvender dig til de ansatte én gang. Du har pligt til løbende at opfordre til valg og til at forsøge at få de ansatte til at deltage i arbejdsmiljøarbejdet.
Hvis det ikke lykkes at få valgt en arbejdsmiljørepræsentant, fungerer arbejdslederen og formanden alene, indtil de ansatte får valgt en repræsentant.
Nedenfor følger nogle eksempler på, hvad du kan gøre som arbejdsgiver, hvis du oplever, at det er svært at få de ansatte til at vælge en arbejdsmiljørepræsentant:
Arbejdsmiljørepræsentanten er beskyttet mod at blive afskediget og mod anden forringelse af sine forhold på samme måde som tillidsrepræsentanter på det pågældende faglige eller tilsvarende område. Reglerne om arbejdsmiljørepræsentantens beskyttelse følger således de tillidsrepræsentantregler, der er aftalt i overenskomsten på det pågældende område. Derfor skal uenighed om arbejdsmiljørepræsentantens beskyttelse afgøres i det fagretlige system af arbejdsmarkedets parter. Det samme gælder spørgsmål om, hvilke regler der skal bruges til at beskytte arbejdsmiljørepræsentanten, samt spørgsmål om brud på eller fortolkning af disse regler.
Hvis der ikke er tillidsrepræsentanter på det pågældende faglige eller tilsvarende område, er arbejdsmiljørepræsentanten i stedet beskyttet via et forlænget opsigelsesvarsel på 6 uger.
Arbejdsmiljørepræsentanten må ikke stilles ringere på grund af de aktiviteter, der er forbundet med hvervet. Beskyttelsen indtræder fra det tidspunkt, hvor arbejdsgiveren eller den ansattes faglige organisation bliver bekendt med valget, uanset om funktionen som arbejdsmiljørepræsentant først indtræder senere.