Der er et skred i sproget og en større accept af, at man i samfundet i øvrigt taler grimt til og om andre. Men vi bliver nødt til at værne om en professionel omgangstone på arbejdet. Det er ikke – og må aldrig blive – i orden at kalde en medarbejder for »en grim, dum heks«. Anna Juncker, arbejdsmiljøkonsulent i HK
Som gennemgående fejl i organisationer og virksomheder peger Henrik Hopff på, at man har sparet mellemledere væk og erstattet dem med selvstyrende grupper uden at klæde grupperne på til at styre sig selv. Dertil kommer medarbejdere, der er sat til selv at forvalte et arbejdsområde uden øvre arbejdstid.
Lederne mobbes også
I Ledernes Hovedorganisation (LH) tager man mobning og dårligt psykisk arbejdsmiljø meget alvorligt og er ikke bange for at indrømme, at det er dårlig ledelse, der bærer skylden for, at den gode tone og omgangsform er forsvundet fra mange arbejdspladser. Enten fordi lederen selv mobber eller undlader at gribe ind, når tonen mellem medarbejderne bliver for grov.
»Langt de fleste ledere er gode, og det må enkelttilfælde ikke skygge for. Men der er helt klart ledere, der ikke er dygtige nok, fordi de er rekrutteret på et fagligt grundlag og ikke har de menneskelige kundskaber, der skal til for at være ledelse i dag,« siger kontorchef i LH’s ledelsespolitiske afdeling Lars Andersen.
LH har selv prøvet at kortlægge problemets omfang med opsigtsvækkende resultater. En undersøgelse blandt et udsnit af organisationens medlemmer viste, at kun godt en tredjedel af deres virksomheder kunne sige sig helt fri for mobning.
»Som noget meget væsentligt pegede undersøgelsen på, at lederen ikke kan løse problemet selv. Det skal ske i en dialog med medarbejderne på den enkelte arbejdsplads. For jo mere lederen har problemet inde på livet, desto mindre er hans tiltro til, at han selv kan løse problemet,« fortæller Lars Andersen.
Arbejdsglæden er væk
Hvis vi vil gøre op med forråelsen af arbejdslivet, er det nu ikke produktivitetsforøgelse, vi skal bruge som sigtepunkt, advarer privatpraktiserende krisepsykolog Nadja Prætorius.
I de 10 år hun har haft praksis, har hun set sin voksende klientgruppe skifte fra at være mennesker, der havde været udsat for enkeltstående traumatiske hændelser, til at være ganske almindelige lønmodtagere med depression eller udbrændthed. Ofre, som hun oplever det, for vores samfunds evige jagt på merproduktion og effektivisering.
»Folk har mistet arbejdsglæden og færten af, hvorfor de er på deres arbejde, for de oplever ikke at have tid til det, de er uddannet til og er gode til. Det skaber stress, depression, irritabilitet og skrøbelighed. Man bliver nærtagende og aggressiv. Og så bliver man ude af stand til at styre konflikter på arbejdspladsen,« siger Nadja Prætorius.