Få praktiske råd og effektive løsninger til at forbedre arbejdsmiljøet og skabe en sund og sikker arbejdsplads. Vi har samlet tips, værktøjer og guides, der hjælper dig med at fremme trivsel og sikkerhed for alle ansatte.
APV-tjeklister er et effektivt værktøj til at identificere og vurdere risici i arbejdsmiljøet. Når I skal gennemføre en arbejdspladsvurdering (APV), hjælper tjeklisterne jer med at få overblik over arbejdsmiljøet og sikre en tryg og sund arbejdsplads for alle medarbejdere. Læs mere om arbejdspladsvurdering her.
En APV-tjekliste guider jer gennem en systematisk gennemgang af arbejdspladsen ved at stille spørgsmål og pege på potentielle risici, som f.eks.:
I kan vælge at printe tjeklisterne og udfylde dem på papir, eller I kan sende dem rundt som PDF-filer, så alle medarbejdere kan bidrage med deres input. Når tjeklisterne er udfyldt, får I et klart overblik over risici og kan udarbejde en handlingsplan for forbedringer.
Hver branche har sine egne udfordringer og risici, og derfor er det vigtigt at vælge en tjekliste, der passer til jeres arbejdsområde. For at gøre det nemmere for jer har Arbejdstilsynet udviklet en række online tjeklister, som er målrettet forskellige brancher.
Vores digitale platform, som Apropos Kommunikation har været med til at udvikle, er designet til at hjælpe virksomheder med at identificere og løse arbejdsmiljøproblemer effektivt. Den leverer opdateret information om lovgivningen, tilbyder værktøjer og ressourcer til at implementere nødvendige foranstaltninger samt muligheden for at indrapportere og håndtere hændelser og ulykker.
Ved at tilbyde en digital løsning, der forenkler processen og gør den mere tilgængelig, stræber vi efter at hjælpe virksomheder med at skabe sikre og sunde arbejdsmiljøer for deres medarbejdere.
Læs mere om vores digitale APV-værktøj her
Identificer og forebyg arbejdsmiljørisici med en APV. Dette sikrer medarbejderens sikkerhed og trivsel, og overholder lovgivningen.
Få skrevet konkrete tiltag til forbedringen af arbejdsmiljøet, og følg op på dem med et handlingsplansværktøj.
Mødeværktøjet gør det enkelt at oprette og organisere agendapunkter, så møderne bliver strukturerede og fokuserede.
Forebyggelse af arbejdsulykker er afgørende for at sikre et sikkert og sundt arbejdsmiljø. Ved at udføre regelmæssige arbejdspladsvurderinger (APV), sørge for uddannelse og træning, vedligeholde arbejdsudstyr og skabe en kultur for sikkerhed kan du reducere risikoen for ulykker.
Det er også vigtigt at håndtere belastningsskader, psykiske udfordringer og farlige materialer med forsigtighed. Vi har lavet en lille guide til, hvordan du effektivt kan forebygge arbejdsulykker og skabe en sikker arbejdsplads.
Læs mere om arbejdsulykker/arbejdsskader her →
Der er mange grunde til, at man kan få stress, og nogle af dem hænger sammen med arbejdet. Apropos Kommunikation har udarbejdet en “stress-test”, hvor du besvarer 15 spørgsmål. Du kan vælge at starte med at tage denne lille test, som kan give dig et fingerpeg om din tilstand. Det er vigtigt kun at bruge den som indikator. Husk altid at søge læge og få hjælp hvis du er belastet med stress.
Stresstest: For hvert spørgsmål skal du give dig selv point fra 0 til 5. Det værste er 5.
En række faktorer kan bidrage til, at man udvikler stress af sit arbejde. Stress kan både skyldes arbejdsmængden og kulturen på arbejdspladsen, og blandt faktorerne er f.eks.:
Små ændringer som ergonomiske justeringer og bedre kommunikation kan gøre en stor forskel.
En APV er en systematisk gennemgang af arbejdsmiljøet for at identificere og løse problemer. Læs mere om APV her.
Ved at skabe en åben kultur og tilbyde stresshåndteringsværktøjer. Læs mere om stress håndtering her.