APROPOS kommunikation ApS er godkendt og certificeret af Arbejdstilsynet og Danmarks Akkrediteringsinstitution som udbyder af den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
APV, hvorfor og hvordan skal det gøres

APV, hvorfor og hvordan skal det gøres

 
Arbejdsgiveren skal sørge for, at der gennemføres en arbejdspladsvurdering af arbejdsmiljøet på arbejdspladsen.

Hvis arbejdsgiveren ikke selv råder over fornøden indsigt til at gennemføre arbejdspladsvurderingen, skal arbejdsgiveren indhente ekstern, sagkyndig bistand. Selvom der indhentes ekstern, sagkyndig bistand, er det stadig arbejdsgiverens ansvar, at der gennemføres en arbejdspladsvurdering, og at kravene, der fremgår er opfyldt.

Følgende elementer indgår i APV'en:

 

  • Risikovurdering: I stedet for blot at kortlægge arbejdsmiljøproblemer skal I nu udføre en grundig risikovurdering. Dette indebærer at identificere risici, vurdere deres alvor og prioritere dem. Den væsentligste ændring ses her i det første punkt, hvor risikovurderinger nu indgår som et krav i APV-processen. 
  • Sygefravær: APV’en skal nu inddrage virksomhedens sygefravær. Dette hjælper med at vurdere, om arbejdsmiljøforholdene kan påvirke sygefraværet.
  • Skriftlig handlingsplan: Ud over at kortlægge problemer skal I udarbejde en skriftlig handlingsplan for at løse de arbejdsmiljøproblemer, der ikke kan løses umiddelbart. Det kræves, at man foretager en vurdering af risici for alle problemstillinger, der kortlægges i APV’en. Hidtil har man skullet prioritere sine problemstillinger, men nu skal man lave en risikovurdering af sine problemstillinger for at kunne prioritere de alvorligste arbejdsmiljøproblematikker først.
  • Opfølgning og evaluering: Efter implementering af løsninger skal I følge op på, om de er effektive, og om de løser de identificerede problemer.


APV arbejdet skal nu være mere proaktiv, og løses når problemet konstateres, nu er det slut med her 3 år.

Dokumentationskrav for at nærhedsprincippet

 

Arbejdsgiveren skal sørge for at gennemføre en arbejdspladsvurdering, når der sker ændringer i arbejdet, arbejdsmetoderne, arbejdsprocesserne m.v., som kan have betydning for virksomhedens arbejdsmiljø. Arbejdsgiveren skal derudover sørge for, at virksomhedens arbejdsmiljøforhold, herunder om der er arbejdsmiljøproblemer, afdækkes når problemerne konstateres og en ny APV skal ligeledes gennemføres hver 3 år. 


Indhold i en APV, kan også være følgende emner:
  • ulykker
  • ubekvemme arbejdsstillinger og -bevægelser
  • EGA
  • ringe indflydelse på eget arbejde
  • jobusikkerhed
  • manglende udviklingsmuligheder
  • ringe kollegial og ledelsesmæssig støtte og feedback
  • stor arbejdsmængde og tidspres
  • traumatiske begivenheder i arbejdet
  • konflikter og mobning



Relaterede sider:

Tilmelding til nyhedsbrev