En arbejdspladsvurdering (APV) er en lovpligtig proces, der skal sikre, at I som virksomhed løser og forebygger eventuelle arbejdsmiljøproblemer.
Processen starter med, at I afdækker arbejdsmiljøet i alle dele af virksomheden. Hvis det viser sig, at der er risici eller problemer i arbejdsmiljøet, skal I vurdere deres alvor og beslutte, hvordan I vil håndtere dem.
I skal også tage stilling til, hvem der har ansvaret for, at problemerne bliver løst, og hvornår I skal følge op på, om jeres tiltag har haft den ønskede effekt.
Som et led i jeres APV skal I udarbejde en skriftlig handlingsplan, som skal være tilgængelig for alle på virksomheden. Handlingsplanen skal også kunne fremvises for Arbejdstilsynet. I bestemmer selv om den skal være fysisk eller digital.
I skal altså sørge for at gennemføre en APV-proces, når det er relevant, men I skal dog som minimum sørge for at komme omkring alle virksomhedens arbejdsmiljøforhold hvert tredje år.
Det betyder, at hvis der ikke i mellemtiden har været anledning til at gennemføre en APV-proces for et givent arbejdsmiljøforhold, skal I minimum hvert tredje år afdække forholdet og lave en risikovurdering af det.
APV-processens enkelte elementer:
Her er trinene i risikovurderingsprocessen:
En risikovurdering er en systematisk proces, der anvendes til at identificere og vurdere risici, som kan påvirke mennesker, processer, teknologi og miljøet. Her er de grundlæggende elementer i en risikovurdering:
Arbejdsgiveren skal sørge for at gennemføre en arbejdspladsvurdering, når der sker ændringer i arbejdet, arbejdsmetoderne, arbejdsprocesserne m.v., som kan have betydning for virksomhedens arbejdsmiljø. Arbejdsgiveren skal derudover sørge for, at virksomhedens arbejdsmiljøforhold, herunder om der er arbejdsmiljøproblemer, afdækkes mindst hvert tredje år.
Hvis arbejdsgiveren ikke selv råder over fornøden indsigt i APV-arbejdet
Hvis arbejdsgiveren ikke selv råder over fornøden indsigt til at gennemføre arbejdspladsvurderingen, skal arbejdsgiveren indhente ekstern, sagkyndig bistand. Selvom der indhentes ekstern, sagkyndig bistand, er det stadig arbejdsgiverens ansvar, at der gennemføres en arbejdspladsvurdering, og at kravene, der fremgår af §§ 2 og 3, er opfyldt.
Hvad skal inddrages i forbindelse med sygefravær?
Inddragelse af sygefravær i APV
I skal også vurdere, om der er forhold i arbejdsmiljøet, som medvirker til sygefravær. Det er altså ikke selve sygefraværet, der skal tages stilling til, men I skal vurdere, om der eventuelt er forhold i arbejdsmiljøet, der kan medvirke til det samlede sygefravær. Enkeltpersoners sygefravær skal ikke inddrages i APV-processen.
Når I inddrager sygefraværet, kan APV-processen bidrage til at øge kendskabet til eventuelle sammenhænge mellem virksomhedens arbejdsmiljø og sygefravær. Derfra kan I vurdere, hvad I i givet fald kan gøre for at nedbringe sygefraværet.
Sygefraværspolitik
Sygefraværspolitikken fastlægger de praktiske retningslinier og metoder for, hvordan medarbejdere og ledere i virksomheden skal forholde sig til sygefravær. Arbejdstilsynet vil ved et tilpasset tilsyn eller screening også medtage en sygefraværspolitik i vurderingen af virksomhedens egen-indsats.
Sygefraværspolitikken skal indeholde
Det kan du/ I ikke klare det alene, du/ I må finde nogle rådgivere som kan arbejde videre med følgende emner:
Det er vigtigt, at virksomhedens arbejdsmiljøorganisation/ sikkerhedsorganisation og de øvrige personalefunktioner samarbejder om indsatsområdet sygefravær og APV.