Arbejdsmiljøloven er en afgørende juridisk ramme, der sikrer, at alle arbejdspladser i Danmark er sikre og sunde for alle ansatte. Den har til formål at beskytte arbejdstagernes helbred, sikkerhed og trivsel ved.
Nedenfor har du mulighed for at læse nærmere om arbejdsmiljølovens formål og opbygning. Du vil blive præsenteret for de forskellige dele af loven og få en forståelse for, hvordan den er struktureret for at håndtere forskellige aspekter af arbejdsmiljøet.
Du vil nedenfor blive præsenteret for hvem der har ansvaret for arbejdsmiljøet på arbejdspladsen. Det er vigtigt at skabe et effektivt samarbejde omkring arbejdsmiljøet, hvilket også understøttes i arbejdsmiljøloven.
Derudover vil du finde nyttige oplysninger om, hvordan du og din arbejdsplads kan overholde loven.
Vi er her for at hjælpe dig med at forstå arbejdsmiljøloven og hvordan den påvirker dig og din arbejdsplads. Udforsk vores hjemmeside og opnå den nødvendige viden og indsigt til at opretholde et optimalt arbejdsmiljø i overensstemmelse med lovgivningen.
I korte term kan det opstilles således:
Loven er opbygget, sådan at der er syv "hovedkapitler", som udstikker generelle retningslinier for arbejdsmiljølovgivningen (kapitel 5-11) . Den konkrete udfyldelse af rammeloven ligger i en række bekendtgørelser og meddelelser, der kan opdeles i to niveauer. På første niveau finder vi under arbejdsmiljølovens kapitler 5-11 hovedbekendtgørelserne:
Måske er du netop blevet valgt eller udpeget som enten arbejdsmiljørepræsentant eller arbejdsmiljøleder. Måske er du ansvarlig for din virksomheds arbejdsmiljø? Måske er arbejder du som HSE, QHSE, OHS ansvarlig.
Så tag fat i os. Vi vil gerne hjælpe dig med arbejdsmiljøuddannelsen, den netbaserede arbejdsmiljøuddannelse på dansk og engelsk, den supplerende arbejdsmiljøuddannelse, vores åbne workshops eller et firmakursus.